Subwencja oświatowa-zmiany na 2015r. -
Data rozpoczęcia szkolenia | 2015-03-09 |
Data zakończenia szkolenia | 2015-03-09 |
Ilość dni | 1 |
Godziny rozpoczęcia | 10.00-15.00 |
Miasto | Warszawa |
Adres | ul. Kopernika 30, Centrum Konferencyjne |
Cena | Koszt szkolenia jednej osoby wynosi - 270 zł + Vat Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w całości ze środków publicznych |
Opis |
WYDATKOWANIE SUBWENCJI OŚWIATOWEJ, W TYM NA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ. SPRAWOZDAWCZOŚĆ I KONTROLA FINANSOWA SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI, Z UWZGLĘDNIENIEM ART.32 USTAWY OKOŁOBUDŻETOWEJ.
Prowadzący: Elżbieta Rabenda- wieloletni praktyk oświatowy, edukator w zakresie organizacji i zarządzania oświatą, specjalista z zakresu tzw. prawa oświatowego. Przez ponad dziesięć lat nadzorowała szkoły i placówki oświatowe z pozycji organu prowadzącego oraz kontrolowała dotacje przekazywane szkołom i placówkom niepublicznym. Ceniony wykładowca, zbierający wysokie oceny od uczestników szkoleń. Członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty oraz aktywny uczestnik prac eksperckich grup roboczych Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA oraz Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego w obszarze oświata. Autorka publikacji merytorycznych w Piśmie Samorządu Terytorialnego "Wspólnota" i „ Pracownik Samorządowy“. Odznaczona Medalem KEN.
Dla kogo:
Szkolenie skierowane jest do dyrektorów /naczelników/kierowników/ wydziałów oświaty w samorządach, do kierujących zespoloną administracją szkół, dyrektorów szkół, przedszkoli, placówek oświatowych.
Ramowy program seminarium:
- 1. Planowanie wydatków w jednostkach oświatowych z pozycji jednostek samorządowych:
- subwencja oświatowa –co nowego na 2015r.? Które zadania gmin i powiatów w pełni zabezpiecza subwencja, a gdzie wystepują ryzyka?
- dzielenie subwencji pomiędzy szkoły- trudne wybory samorządów: przykłady lokalnych wskaźników i standardów skrojonych pod potrzeby budżetu gminy i powiatu.
- rezerwy oświatowe – skuteczne narzędzie dyscyplinujące wydatki szkolne, czyli dlaczego warto je tworzyć w samorządowych budżetach?
- współpraca JST z dyrektorami szkół i placówek w zakresie właściwej i efektywnej gospodarki finansowej – planowanie, realizacja i sprawozdawczość finansowa według nowych zasad.
- specyfika obliczania algorytmu A i wskaźnika Di- możliwości wpływania na ich zmianę w planowaniu budżetu w JST
- 2. NOWOŚĆ! W roku 2015 na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Konsekwencje prawne i finansowe art. 32 ustawy okołobudżetowej- omówienie nowych zadań i obszarów ryzyk.
- sposób klasyfikacji wydatków w nowych rozdziałach w JST i szkołach.
- przykładowa uchwała JST z klasyfikacją nowych rozdziałów.
- jak powinien wyglądać plan finansowy szkoły/przedszkola z zaksięgowanymi wydatkami po zmianach uchwały JST, w związku z art.32. Przykłady.
- zobowiązania JST, szkół i przedszkoli wynikające z zastosowania przepisu w praktyce. KATALOG WYDATKÓW.
- ciążąca na samorządach odpowiedzialność i kontola wydatków na realizację wskazanych w art.32 zadań, w tym
w jednostkach niepublicznych. - nadzór regionalnych izb obrachunkowych nad realizacją art.32 w JST i szkołach/przedszkolach. Co i jak będzie kontrolowane?
- 3.Optymalizacja kosztów oświatowych w JST i szkołach.
- planowanie wydatków subwencjnowanych i niesubwencjonowanych w budżetach.
- na jakie decyzje personalne i organizacyjne w szkołach/przedszkolach ma wpływ JST i co z tego wynika dla budżetu?
- prawidłowa polityka kadrowa w szkołach/przedszkolach. Jaki ma wpływ na przyszłoroczną subwencję i dyscyplinę wydatków? Case study.
- czy warto tworzyć wspólne zarządzanie administracyjne szkół - mocne i słabe strony.
- planowanie strategiczne w jednostce samorządowej. Jak pogodzić szkolną rzeczywistość finansową z potrzebą utrzymania wysokiej jakości kształcenia? Nie da się? Da się!
- „punkty krytyczne“ dla wydatków publicznych w oświacie- warto o nich wiedzieć, planując arkusze organizacyjne i budżety.
- 4.Dyskusja, pytania, wymiana doświadczeń.