Diagnoza dysleksji rozwojowej z prof. Martą Bogdanowicz -
Data rozpoczęcia szkolenia | 2018-02-26 |
Data zakończenia szkolenia | 2018-02-27 |
Ilość dni | 2 |
Godziny rozpoczęcia | 9.00-16.00 |
Miasto | Warszawa |
Adres | Warszawa, Centrum Konferencyjne ul. Bobrowiecka 9, Budynek G |
Cena | 500 zł |
Opis |
Prowadząca:
Marta Bogdanowicz prof.zw.dr hab. – psycholog kliniczny dziecięcy, wieloletnia dyrektorka Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, obecnie zatrudniona w SWPS Uniwersytecie Humanistycznospolecznym, na Wydziale Zamiejscowym w Sopocie.
Jest założycielką i Honorową Przewodniczącą Polskiego Towarzystwa Dysleksji, była wieloletnią wiceprzewodnicząca Europejskiego Towarzystwa Dysleksji, jest członkiem honorowym Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, należy do międzynarodowych towarzystw naukowych i profesjonalnych. Jej zainteresowania, prace i badania dotyczą głównie psychologii klinicznej dziecka, dysleksji rozwojowej, leworęczności, profilaktyki niepowodzeń szkolnych i terapii pedagogicznej. Jest autorką ok.400 publikacji oraz Metody Dobrego Startu?. Opracowała we współautorstwie kilkanaście narzędzi diagnostycznych do diagnozy dysleksji i ryzyka dysleksji oraz Skalę Obserwacji Zachowania Dzieci i Rodziców. Jest międzynarodowym liderem Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, jednym z pionierów pracy tą metodą w Polsce. Odznaczona licznymi wyróżnieniami, w tym Orderem Uśmiechu - przyznawanym przez dzieci i międzynarodową Kapitułę.
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest dokonanie przeglądu stosowanych metod diagnostycznych, problemów związanych z diagnozowaniem, pisaniem opinii oraz aktualnych praw uczniów z dysleksją. Szkolenie zostanie poprowadzone w formie wykładów autorskich połączonych z prezentacją multimedialną (slidów, filmów) i materiałów z praktyki klinicznej
Do udziału w kursie zapraszamy:
- psychologów
- pedagogów, terapeutów pedagogicznych, nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych, klas integracyjnych i terapeutycznych, nauczycieli ośrodków rehabilitacyjno-wychowawczych, pedagogów specjalnych
- logopedów
Program szkolenia Diagnoza dysleksji rozwojowej:
I. Wprowadzenie do problematyki dysleksji rozwojowej i jej diagnozowania
1. Diagnoza dysleksji w Polsce
2. Teoretyczne podstawy diagnozy – model patomechanizmu dysleksji wg M.Bogdanowicz
3. Specyfika diagnozy w psychologii klinicznej dziecka
4. Metody kliniczne i eksperymentalne
II. Metody w diagnozie dysleksji rozwojowej
1. Metody kliniczne:
• Wywiad
• Obserwacja, Skale obserwacji ( film BBC)
• Analiza dokumentów
• Analiza wytworów
2. Metody eksperymentalne w diagnozie dysleksji rozwojowej:
• Testy
• Próby eksperymentalne
• Kwestionariusze ( film BBC)
3.Model diagnozowania dysleksji wg M.Bogdanowicz
III. Prezentacja metod badania psychologicznego do diagnozy ryzyka dysleksji i dysleksji rozwojowej - przegląd aktualnie stosowanych metod diagnozy z Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku oraz Pracowni Testów Psychologicznych w Warszawie ,
• funkcji intelektualnych
• funkcji poznawczych ( wzrokowo-przestrzennych, sluchowo-językowych)
• funkcji ruchowych i lateralizacji czynności ruchowych dla przedszkola i szkoły
• orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
• integracji percepcyjno – motorycznej.
IV. Interpretacja wyników
• diagnoza ryzyka dysleksji
• diagnoza różnicowa i warunki postawienia diagnozy dysleksji
• nowa wersja klasyfikacji medycznych: DSM-5 ( 2013) i ICD-11 (projekt)
Opracowywanie protokołu z badań i opinii psychologicznych
1. Protokół z badań
2. Struktura opinii
3. Formy opinii ze względu na adresata
V. System pomocy osobom z dysleksją rozwojową i prawa uczniów z dysleksją