OK
Strona używa plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień
dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. Więcej szczegółów w Polityce Prywatności
  • ADOS - 2 Diagnoza Autyzmu
  • Poradnia diagnostyczna

Edukacja seksualna dzieci i młodzieży - szkolenie podstawowe -


Data rozpoczęcia szkolenia 2022-10-08
Data zakończenia szkolenia 2022-10-09
Ilość dni 2
Godziny rozpoczęcia 9.00-16.00
Miasto ONLINE
Adres online
Cena 650 zł
Opis


Prowadzący szkolenie:

dr Monika Zielona-Jenek -  psycholożka, specjalistka w dziedzinie psychoseksuologii, absolwentka Psychodynamicznego Studium Socjoterapii i Psychoterapii Młodzieży, w toku szkolenia psychoterapeutycznego. Pracuje w Zakładzie Seksuologii Społecznej i Klinicznej Wydziału Psychologii i Kognitywistyki Uniwerystetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie prowadzi zajęcia ze studentami oraz słuchaczami studiów podyplomowych. Jej zainteresowania naukowe obejmują rozwój seksualny oraz czynniki go determinujące, ze szczególnym uwzględnieniem uczestnictwa rozwijającej się osoby w sytuacjach o charakterze wykorzystania seksualnego. Autorka książki "Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Wspieranie rozwoju seksualnego dzieci" (we współpracy z Aleksandrą Chodecką, GWP, 2010) oraz "Przesłuchanie małoletnich świadków" (WN PWN, 2012). Prowadzi praktykę psychologiczną, współpracuje z instytucjami edukacyjnymi i społecznymi oraz organizacjami pozarządowymi.


Plan szkolenia:

Dzień 1.
 
  1. 1. Rozwój seksualny w cyklu życia:
  2. a) podstawowe informacje (główne wątki rozwoju seksualnego – tożsamość płciowa, tworzone relacji, zainteresowania i reaktywność seksualna, tożsamość seksualna nastolatków; ich przemiany w okresie dzieciństwa, dorastania, dorosłości).
  3. b) Bio-psycho-społeczne determinanty rozwoju seksualnego.
  4.  
  5. 2. Znaczenie indywidualnych cech rozwoju dziecka / nastolatka dla biegu rozwoju seksualnego (z ćwiczeniami na przykładach rozwoju dzieci z chorobą przewlekłą, zaburzeniem rozwojowym, zmagającym się z destabilizacja sytuacji rodzinnej lub życiowej).
  6.  
  7. 3. Rozwojowa ekspresja seksualna w okresie dzieciństwa i dorastania.
  8.  
  9. 4. Funkcje i konsekwencje zachowań seksualnych oraz ich rozwojowe przemiany.
  10.  
  11. 5. Norma seksuologiczna dla oceny zachowań dzieci i młodzieży (z ćwiczeniem na przykładach).
  12.  
  13. 6. Rola osób dorosłych wobec seksualności dzieci i młodzieży.
  14. a) Specyfika pracy w obszarze seksualności dzieci i młodzieży (problemy tabu seksualnego i emocjonalnych reakcji na zagadnienia związane z seksualnością dzieci, rozbieżności modeli wychowania seksualnego, granic seksualnych w relacjach dorosły-dziecko).
  15. b) Interakcja dziecko/nastolatek – nauczyciel/wychowawca dotycząca zagadnień seksualności (z ćwiczeniami na przykładach dzieci w różnych okresach rozwojowych, będących w różnych relacjach z nauczycielem/wychowawcą).


Dzień 2.
 
  1. 1. Edukacja jako determinanta rozwoju seksualnego.
  2. a) Cele i założenia edukacji seksualnej.
  3. b) Miejsce edukacji wśród innych czynników rozwoju seksualnego.
  4.  
  5. 2. Edukacja seksualna okresu wczesnego i średniego dzieciństwa.
  6. a) Rozwojowe potrzeby dzieci,
  7. b) formy edukacyjne realizowane w kontakcie z dziećmi przedszkolnymi. c) Współpraca z rodzicami / opiekunami dzieci w okresie przedszkolnym.
  8. d) Omówienie przykładów, ćwiczenia interakcji z małymi dziećmi.
  9.  
  10. 3. Edukacja seksualna okresu późnego dzieciństwa.
  11. a) Rozwojowe potrzeby dziecka,
  12. b) formy edukacyjne realizowane w kontakcie z dziećmi w szkole.
  13. c) Rola współpracy z opiekunami / rodzicami.
  14. d) Omówienie przykładów, ćwiczenia interakcji ze starszymi dziećmi.
  15.  
  16. 4. Edukacja seksualna okresu wczesnej adolescencji.
  17. a) Rozwojowe potrzeby młodzieży,
  18. b) formy edukacyjne realizowane w kontakcie z młodszą młodzieżą w szkole.
  19. c) Rola współpracy z opiekunami / rodzicami.
  20. d) Rola współpracy w gronie nauczycieli w szkole (wychowawca/yni, nauczycieli/ek przedmiotów / psycholog/a i pedagog/a szkolnej/go).
  21. e) Omówienie przykładów, ćwiczenia reagowania na sytuacje w klasie.
  22.  
  23. 5. Podsumowanie – różnorodność form edukacji seksualnej dzieci i młodzieży.
  24.  
  25. 6. Efektywność edukacji seksualnej i czynniki ją podnoszące.