Diagnoza gotowości szkolnej -
Data rozpoczęcia szkolenia | 2015-01-17 |
Data zakończenia szkolenia | 2015-01-17 |
Ilość dni | 1 |
Godziny rozpoczęcia | 10.00-15.00 |
Miasto | Warszawa |
Adres | Warszawa, ul. Kopernika 30, Centrum Konferencyjne |
Cena | Koszt szkolenia jednej osoby wynosi - 250 zł + 23% VAT Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w całości ze środków publicznych |
Opis |
DIAGNOZA PRZEDSZKOLNA – JAK JĄ PRZEPROWADZIĆ
JAK PRACOWAĆ Z DZIEĆMI O NIEPEŁNEJ DOJRZAŁOŚCI
(Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole)
JAK PRACOWAĆ Z DZIEĆMI O NIEPEŁNEJ DOJRZAŁOŚCI
(Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole)
Prowadzący: Bożena Janiszewska - mgr psycholog. Wieloletni wykładowca wyższych uczelni oraz psycholog w poradniach dla dzieci. Specjalistka w zakresie psychologii rozwojowej, wychowawczej i klinicznej; współpracowniczka CENSA oraz WSiP. Współpracowniczka instytucji prowadzących szkolenia dla nauczycieli, autorka książek dla dzieci, książek i artykułów dla nauczycieli i rodziców.
Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli przedszkoli, klas zerowych i klas I. tam, gdzie obowiązuje dokonywanie diagnozy dojrzałości szkolnej dzieci pięcio i sześcioletnich.
Cele szkolenia:
1. Nauczyciele zapoznają się z problematyką dojrzałości szkolnej wg koncepcji Stefana Szumana.
2. Poznają metody diagnozy dojrzałości przedszkolnej oraz możliwości interpretacji uzyskanych wyników.
3. Poznają elementy prognozy funkcjonowania dziecka w szkole w zależności od osiągniętych przez dziecko wyników diagnozy.
4. Poznają rodzaje działań wspomagających rozwój dziecka i wyrównujących start szkolny.
5. Zapoznają się ze sposobami przekazywania rodzicom uzyskanych informacji o dziecku , poznają formy współpracy z rodzicami.
6. Uzyskają wiedzą w zakresie konsultowania się ze specjalistami w celu uzyskania wiedzy na temat przyczyn trudności dziecka w osiągnięciu dojrzałości szkolnej.
Przewidywane efekty szkolenia:
1. Nauczyciele będą umieli dokonać diagnozy dojrzałości dzieci korzystając z metod: obserwacji, metod eksperymentalnych, na podstawie analizy wytworów oraz rozmów i wywiadu z rodzicami.
2. Nauczyciele będą w stanie dokonać oceny uzyskanych wyników i przyrównać tę ocenę do norm rozwojowych; pozwoli to na określeniem poziomu rozwoju dziecka w zakresie różnych funkcji, co ułatwi zarówno sposób wspomagania rozwoju jak i wstępną prognozę, co do funkcjonowania dziecka w szkole.
3. Bardziej wyraziste staną się zarówno mocne jak i słabsze strony dziecka, co pomoże w planowaniu zajęć i wspomaganiu rozwoju dzieci.
4. Rozmawiając z rodzicami o osiągnięciach i kłopotach dzieci , osiągnie się lepsze porozumienie, ujednolici się wspólne oddziaływanie i nawiąże się lepszą współpracę.
Program szkolenia:
1.Omówienie przyczyn decyzji o obniżeniu obowiązku szkolnego dzieci do lat 6 i obowiązku przedszkolnego pięciolatków.
2. Rola wczesnej edukacji przedszkolnej we wszechstronnym rozwoju dziecka.
3. Podstawowe uwarunkowania i prawidłowości rozwoju.
4. Zależność między dojrzewaniem a uczeniem się – okresy sensytywne i krytyczne.
5. Własna aktywność dziecka jako skutek i jednocześnie przyczyna rozwoju; rodzaje aktywności, rola zabawy w rozwoju dziecka.
6. Pojęcie dojrzałości szkolnej wg koncepcji Stefana Szumana.
7. Charakterystyka kryteriów dojrzałości szkolnej:
a) Dojrzałość fizyczno – ruchowa (wzrost, waga, proporcje, stan zdrowia, poziom sprawności ruchowej, poziom sprawności rąk – czynności samoobsługowe i ruchy narzędziowe oraz poziom grafomotoryki) – jak to sprawdzać i oceniać; normy rozwojowe w tym zakresie.
b) Rola lateralizacji w funkcjonowaniu dziecka – jak sprawdzić u dziecka lateralizację.
c) Dojrzałość psychiczna - procesy poznawcze: orientacyjne i intelektualne (charakterystyka: uwagi, pamięci, spostrzegania wzrokowego, słuchowego; charakterystyka procesów myślowych u dzieci – rodzaje i jakość operacji umysłowych; kształtowanie się odwracalności myślenia i decentracji jako podstaw uczenia się szkolnego) omówienie metod sprawdzania i oceny poziomu tych procesów.
d) Charakterystyka mowy dziecka - mowa jako podstawa szkolnego uczenia się (wymowa, jakość wypowiedzi, zasób słownictwa u dzieci itp. - jak sprawdzić poziom mowy, jak oceniać).
e) Dojrzałość psychiczna - charakterystyka procesów regulacyjnych. Emocje, jako główny motyw działania dziecka – ich właściwości; potrzeby psychiczne (szczególnie potrzeba bezpieczeństwa, akceptacji i uznania) jako motywy; samoocena i poczucie własnej wartości jako cele aktywności dziecka; ciekawość i zainteresowania; wzmocnienia - nagrody i kary jako motywy.
f) Dojrzałość społeczna – umiejętność współżycia i współpracy w grupie, zmniejszanie się liczby konfliktów, rozwój empatii i innych uczuć społecznych, znajomość, rozumienie i stosowanie się do norm i zasad społecznych itp. - metody oceny .
8. Charakterystyka właściwości stosowanych metod przy ocenie dojrzałości szkolnej
a) Obserwacja i jej cechy.
b) Techniki eksperymentalne
c). Analiza wytworów (rysunki, budowle, wylepianki itp.)
d) Rozmowa i wywiad z rodzicami – obowiązujące standardy w stosowaniu tych metod,
rodzaj stawianych pytań, sposób przygotowania się do rozmów itp.
9. Ogólna ocena dojrzałości szkolnej, jej interpretacja oraz sposób przekazywania wyników diagnozy rodzicom dzieci.
10. Charakterystyka występujących u dzieci trudności, opóźnień rozwojowych i zaburzeń oraz sposoby postępowania i sposoby wyrównywania startu szkolnego.
11. Omówienie zasad współpracy z rodzicami.
Formy pracy:
1. Szkolenie będzie ilustrowane prezentacją.
2. Pokazane będą istniejące na rynku metody badań dojrzałości szkolnej – dyskusja nad ich zaletami i wadami.
3. Słuchacze otrzymają materiały związane z dojrzałością dziecka do szkoły, oraz materiały z przykładami oceny gotowości dziecka, by łatwiej było im przygotować końcową informację dla rodziców)
Cena szkolenia obejmuje:
–materiały szkoleniowe,
–6 godzin zajęć dydaktycznych, ,
–materiały do pracy (notes, długopis),
–obiad,
–kawę, herbatę,
–ciastka w czasie przerw,
zaświadczenie o ukończeniu szkolenia..
Opłata za szkolenie:
Płatności za uczestnictwo można dokonać przelewem po otrzymaniu faktury lub gotówką przed rozpoczęciem zajęć, w sekretariacie szkolenia.
Rezygnacja i zwrot kosztów:
Nieodwołanie zgłoszenia i niewzięcie udziału w szkoleniu powoduje obciążenie pełnymi kosztami. W przypadku pisemnego powiadomienia o rezygnacji ze szkolenia, jednak nie później niż 5 dni roboczych przed terminem szkolenia, uczestnik nie zostanie obciążony kosztami. W przypadku późniejszej rezygnacji uczestnik zostanie obciążony opłatą manipulacyjną w wysokości 50% wartości szkolenia.