Metoda Dobrego Startu – szkolenie I stopnia online dla nauczycieli, logopedów i psychologów
Data rozpoczęcia szkolenia | 2025-04-05 |
Data zakończenia szkolenia | 2025-04-06 |
Ilość dni | 2 |
Godziny rozpoczęcia | niedziela - 10.00-16.00, poniedziałek - 10.00-15.00 |
Miasto | ONLINE |
Adres | ONLINE |
Cena | Cena: 590 zł (kwota zw. z vat) |
Opis |
Metoda Dobrego Startu w przedszkolu – idealne szkolenie dla nauczycieli
Jeśli pracują Państwo w przedszkolu i szukają innowacyjnych narzędzi oraz technik, które pomogą Wam stworzyć przyjazne, a do tego efektywne środowisko edukacyjne dla dzieci, Metoda Dobrego Startu (MDS) jest właśnie tym, czego potrzebujecie. Nasze szkolenie to okazja, aby zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnego prowadzenia zajęć oraz wsparcia rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.
MDS, czyli Metoda Dobrego Startu – na czym polega?
Metoda Dobrego Startu opiera się na najnowszych badaniach w dziedzinie pedagogiki i psychologii rozwojowej oraz jest dostosowana do specyficznych potrzeb przedszkolaków. Polega na harmonijnym rozwijaniu motoryki, percepcji wzrokowej i słuchowej poprzez angażujące ćwiczenia – takie jak rysowanie wzorów, śpiewanie piosenek czy rytmiczne ruchy. MDS pomaga w kształtowaniu umiejętności niezbędnych do nauki czytania, pisania bądź liczenia. Jej fundamentem jest połączenie przyjemnej aktywności z intensywną stymulacją różnych zmysłów, co może pozytywnie wpływać na koordynację ruchową oraz wspomagać zapamiętywanie.
Szkolenie z Metody Dobrego Startu w przedszkolu – korzyści dla nauczycieli
Kurs z Metody Dobrego Startu pozwala na poszerzenie warsztatu metodycznego nauczycieli, logopedów czy psychologów o sprawdzone narzędzia wspomagające rozwój dzieci w takich obszarach jak percepcja wzrokowa, słuchowa oraz koordynacja ruchowa. Pomaga także zrozumieć, w jaki sposób przebiega proces nauki u dziecka. W czasie szkolenia uczestnicy nabędą umiejętność prowadzenia atrakcyjnych zajęć opartych na integracji zmysłów. Na koniec otrzymają certyfikaty poświadczające odbycie kursu.
Poniżej znajdziecie opis szkolenia online oferowanego przez nasze Centrum Szkoleniowe SOYER.
Opis szkolenia MDS – Metody Dobrego Startu
PROSIMY O PODAWANIE W ZGŁOSZENIACH PRYWATNYCH ADRESÓW MAILOWYCH W CELU REJESTRACJI DO ZAJĘĆ.
Link do webinaru otrzymają Państwo kilka dni przed szkoleniem.
Szkolenie organizujemy na platformie ZOOM.
Korzystanie z platformy ZOOM nie wymaga z Państwa strony żadnych skomplikowanych działań. Przed szkoleniem z metody MDS otrzymają Państwo wiadomość mailową z zaproszeniem do uczestnictwa w zajęciach z informacjami odnośnie daty i godziny rozpoczęcia.
Aby dołączyć do spotkania, należy stosować się do instrukcji zawartej w mailu.
Następnie zostaną Państwo przekierowani do okna, w którym wyświetli się obraz z kamery wykładowcy, sekcja z prezentacją oraz sekcja czatu, za pomocą którego mogą się Państwo komunikować z prowadzącym.
Podczas szkolenia z Metody Dobrego Startu mają Państwo możliwość zadawania pytań i prowadzenia rozmów z wykładowcą.
Prowadzący: prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz

Psycholog kliniczny dziecięcy, była dyrektor Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, założycielka, wieloletnia przewodnicząca, a obecnie wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Dysleksji (1990), członek międzynarodowych towarzystw naukowych.
Jej zainteresowania, prace i badania dotyczą głównie psychologii klinicznej dziecka, dysleksji rozwojowej, leworęczności, profilaktyki niepowodzeń szkolnych i terapii pedagogicznej. Opracowała kilka narzędzi diagnostycznych (Skalę Ryzyka Dysleksji, Skalę Obserwacji Zachowania Dzieci i Rodziców, Skalę Oceny Skuteczności Metody Dobrego Startu).
Prowadzący: dr Katarzyna Bogdanowicz

Doktor psychologii, absolwentka Wydziału Filologiczno-Historycznego Uniwersytetu w Gdańsku. Zdobyła dyplom Proficiency w Londynie, ukończyła kurs CELTA (Certificate In English Teaching to Adults) w Warszawie. Posiada również dyplom ukończenia kursu kwalifikacyjnego z zakresu terapii pedagogicznej. Jest współautorką pierwszego na polskim rynku poradnika metodycznego przygotowanego z myślą o nauczaniu osób z dysleksją („Dyslexia in the English classroom”), a także autorką wielu artykułów dotyczących tej problematyki. Brała udział w kilku międzynarodowych projektach unijnych poświęconych problemowi pomocy osobom z dysleksją. Ponadto pełniła funkcję konsultanta ds. dysleksji podczas powstawania podręczników dla nauczyciela do „New English Zone” (Oxford University Press). Od 1996 pracuje jako nauczyciel języka angielskiego, specjalizując się w pomocy osobom z dysleksją.
Uczestnicy, cel i metoda szkolenia MDS
UCZESTNICY:
Psychologowie, logopedzi, nauczyciele przedszkoli, szkół podstawowych, ośrodków szkolno-wychowawczych, ośrodków rehabilitacyjno-wychowawczych, szkół specjalnych, jak również klas integracyjnych.
CEL SZKOLENIA:
Informacje o podstawach teoretycznych metody, strukturze i organizacji zajęć, a także możliwościach zastosowania we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego, profilaktyce niepowodzeń szkolnych, edukacji, diagnozie oraz terapii.
METODA SZKOLENIA:
Wykład ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami oraz zajęcia warsztatowe.
PROGRAM SZKOLENIA
Część 1 – teoretyczna (połączona z praktyką)
I. Czytanie i pisanie a uczenie się polisensoryczne i integracja percepcyjno-motoryczna.
II. Geneza Metody Dobrego Startu (MDS):
1. Geneza metody Dobrego Startu
2. Metoda Dobrego Startu – M. Bogdanowicz w Polsce.
III. Podstawy teoretyczne i zastosowanie Metody Dobrego Startu (MDS):
1. Założenia Metody Dobrego Startu.
2. Zastosowanie MDS we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego, terapii zaburzeń rozwoju oraz w edukacji
3. Zastosowanie MDS w diagnostyce zaburzeń rozwoju psychoruchowego.
IV. Rodzaje ćwiczeń i struktura zajęć w MDS – omówienie i ćwiczenia praktyczne:
1. Rodzaje zajęć i ćwiczeń
2. Struktura zajęć – film „Metoda Dobrego Startu”
V. Wersje i programy Metody Dobrego Startu – prezentacja materiału filmowego:
1. Łatwe wzory i piosenki (dla dzieci od 2 do 5 r.ż.)
2. Wzory literopodobne i piosenki/wierszyki (dla dzieci od 5 do 7 r.ż.)
3. Litery/cyfry i piosenki/wierszyki (dla dzieci w przedziale od 6 do 10 lat).
VI. Organizowanie zajęć prowadzonych MDS:
1. Zespołowe i indywidualne formy zajęć.
2. Dobór i liczebność grupy.
3. Czas trwania zajęć.
4. Urządzenie sali i pomoce do ćwiczeń.
VII. Programowanie zajęć:
1. Plan długoterminowy i krótkoterminowy (konspekt) – założenia, programowanie
VIII. Ćwiczenia praktyczne (ruchowo-słuchowe).
Zapisy na szkolenie
Krok 1.
Celem zapisania się proszę o skorzystanie z gotowego formularza – karta zgłoszeniowa dostępna jest na głównej stronie w górnym pasku lub prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres e-mail: biuro@soyer.edu.pl
Krok 2.
Wypełnienie zgłoszenia (co powinno ono zawierać):
- imię i nazwisko uczestnika (zostaną umieszczone na certyfikacie),
- adres e-mail uczestnika (kwestie organizacyjne),
- nr telefonu komórkowego (ewentualne powiadomienia SMS),
- kod pocztowy i miasto zamieszkania uczestnika.
- W przypadku gdy osobą zamawiającą jest osoba inna niż uczestnik szkolenia, dodatkowo w zgłoszeniu należy umieścić:
- imię i nazwisko zamawiającego,
- adres e-mail zamawiającego,
- nr telefonu komórkowego zamawiającego.
Jeżeli istnieje potrzeba otrzymania faktury na firmę, dodatkowo w zgłoszeniu trzeba zawrzeć:
- nazwę firmy,
- pełny adres firmy,
- NIP firmy.
Jeżeli istnieje potrzeba otrzymania faktury na osobę prywatną, dodatkowo w zgłoszeniu należy umieścić:
- imię i nazwisko,
- pełny adres (ulica, nr domu, miasto, kod pocztowy).
W przypadku jednorazowego zapisu większej liczby osób bardzo prosimy o informację, czy każdy z uczestników będzie płacił za siebie oddzielnie, czy zamówienie zostanie opłacone w całości.
Krok 3. Wpłaty
Płatność przelewem. Numer konta bankowego do wpłaty podajemy mailem przed szkoleniem. Wpłaty dokonują Państwo na dwa tygodnie przed rozpoczęciem zajęć.
BIBLIOGRAFIA
dot. Metody Dobrego Startu – wybrane pozycje
Podręczniki:
M. Bogdanowicz – Metoda Dobrego Startu w pracy z dziećmi od 5 do 10 lat, (1985) Warszawa, WSiP.
M. Bogdanowicz – Metoda Dobrego Startu, (1999) Warszawa, WSiP.
M. Bogdanowicz – Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, (2014) Warszawa, Wyd. Harmonia Universalis.
Programy (podręczniki i materiały do zajęć):
M. Bogdanowicz – Piosenki na literki. Podręcznik i kasety z nagraniami, (1993) Gdynia, Elfax.
M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka – Od piosenki do literki (2005, 2010) Gdańsk, Wyd. Harmonia. Podręcznik, materiały do ćwiczeń, 3 płyty CD z piosenkami. Cz. 1 i Cz. 2.
M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka – Piosenki do rysowania, (2006) Gdańsk, Wyd. Harmonia.
M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka – Od wierszyka do rysunku, (2006) Gdańsk, Wyd. Harmonia. Zeszyt 1 i 2.
M. Bogdanowicz – Skala Oceny Skuteczności Metody Dobrego Startu, (2006) Gdańsk, Wyd. Harmonia.
M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka – Od wierszyka do literki, (2006) Gdańsk, Wyd. Harmonia. Zeszyt 1 i 2.
M. Bogdanowicz, M. Szewczyk – Metoda Dobrego Startu. Od słowa do zdania, od zdania do tekstu, (2007) Gdańsk, Wyd. Harmonia.
M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka – Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do literki, dwuznaku i zmiękczenia, (2008) Gdańsk, Wyd. Harmonia.
M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka – Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do rysunku: dla dzieci 3-4 letnich, (2008) Gdańsk, Wyd. Harmonia.
M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka – Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka do rysunku: dla dzieci 5-letnich, (2008) Gdańsk, Wyd. Harmonia.
M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka – Dobry Start. Program wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-5 letnich. (2008) Gdańsk, Wyd. Harmonia.
M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka – Od wierszyka do cyferki, (2012) Gdańsk, Wyd. Harmonia.
Artykuły – „Bliżej Przedszkola”:
M. Bogdanowicz – Metoda Dobrego Startu, Założenia, inspiracje, warianty – cz. 1. Bliżej Przedszkola Nr 9, 108, wrzesień 2010, s. 30-33.
M. Bogdanowicz – Metoda Dobrego Startu, Założenia, inspiracje, warianty – cz. 2. Bliżej Przedszkola Nr 10, 109, październik 2010, s. 44-47.
M. Bogdanowicz – Metoda Dobrego Startu, Zajęcia wprowadzające. Bliżej Przedszkola Nr 11, 110 listopad, 2010, s. 38-41.
M. Bogdanowicz – Metoda Dobrego Startu, Zajęcia właściwe, ćwiczenia ruchowe. Bliżej Przedszkola Nr 12, 111, grudzień 2010, s. 46-47.
M. Bogdanowicz, A. Wojnarowska – Metoda Dobrego Startu, Zajęcia właściwe, ćwiczenia ruchowo-słuchowe. Bliżej Przedszkola Nr 1, 112, styczeń 2011, s. 76-78.
M. Bogdanowicz, A. Wojnarowska – Metoda Dobrego Startu, Zajęcia właściwe, ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe. Bliżej Przedszkola Nr 2, 113, luty 2011, s. 42-44.
M. Bogdanowicz, A. Wojnarowska – Metoda Dobrego Startu, Zajęcia końcowe. Bliżej Przedszkola Nr 3, 114, marzec 2011, s. 46-48.
M. Bogdanowicz, A. Wojnarowska – Metoda Dobrego Startu, Łatwe wzory i piosenki lub wierszyki. Bliżej Przedszkola Nr 4, 115, kwiecień 2011, s. 45-47.
M. Bogdanowicz, A. Wojnarowska – Metoda Dobrego Startu, Wzory litero-podobne i piosenki lub wierszyki. Bliżej Przedszkola Nr 5, 116, maj 2011, s. 59-61.
M. Bogdanowicz, A. Wojnarowska – Metoda Dobrego Startu, Litery i piosenki lub wierszyki. Bliżej Przedszkola Nr 6, 117, czerwiec 2011, s. 61-63.
M. Bogdanowicz – Uczeń z dysleksją w reformującej się szkole, Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Nr 1 (9), wiosna 2011, s. 16-24.
M. Bogdanowicz, A. Wojnarowska – Metoda Dobrego Startu, (2011) O efektywności metody. Bliżej Przedszkola Nr 7-8, 118-119, magazyn specjalny 2011, s. 94-95.
M. Bogdanowicz – MDS i MRR – Komplementarnie uzupełniające się metody, Bliżej Przedszkola Nr 9, 132, wrzesień 2012, s. 10-12.
Literatura uzupełniająca:
M. Bogdanowicz – Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki, (2003) Gdańsk, Wyd. Harmonia.
M. Bogdanowicz – W co się bawić z dziećmi?, (2004) Gdańsk, Wyd. Harmonia.
M. Bogdanowicz – Kołysanki utulanki, (2003) Gdańsk, Wyd. Fokus.
M. Bogdanowicz – Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria-diagnoza-terapia, (1997, 2000, 2003) Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
M. Bogdanowicz – Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie, (2002) Gdańsk, Wyd. Harmonia.
Filmy z komentarzem metodycznym:
M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka – Metoda Dobrego Startu, (2006) Gdańsk, Wyd. Harmonia.