Edukacja seksualna dzieci i młodzieży - szkolenie podstawowe -
Data rozpoczęcia szkolenia | 2022-10-08 |
Data zakończenia szkolenia | 2022-10-09 |
Ilość dni | 2 |
Godziny rozpoczęcia | 9.00-16.00 |
Miasto | ONLINE |
Adres | online |
Cena | 650 zł |
Opis |
Prowadzący szkolenie:
dr Monika Zielona-Jenek - psycholożka, specjalistka w dziedzinie psychoseksuologii, absolwentka Psychodynamicznego Studium Socjoterapii i Psychoterapii Młodzieży, w toku szkolenia psychoterapeutycznego. Pracuje w Zakładzie Seksuologii Społecznej i Klinicznej Wydziału Psychologii i Kognitywistyki Uniwerystetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie prowadzi zajęcia ze studentami oraz słuchaczami studiów podyplomowych. Jej zainteresowania naukowe obejmują rozwój seksualny oraz czynniki go determinujące, ze szczególnym uwzględnieniem uczestnictwa rozwijającej się osoby w sytuacjach o charakterze wykorzystania seksualnego. Autorka książki "Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Wspieranie rozwoju seksualnego dzieci" (we współpracy z Aleksandrą Chodecką, GWP, 2010) oraz "Przesłuchanie małoletnich świadków" (WN PWN, 2012). Prowadzi praktykę psychologiczną, współpracuje z instytucjami edukacyjnymi i społecznymi oraz organizacjami pozarządowymi.
Plan szkolenia:
Dzień 1.
- 1. Rozwój seksualny w cyklu życia:
- a) podstawowe informacje (główne wątki rozwoju seksualnego – tożsamość płciowa, tworzone relacji, zainteresowania i reaktywność seksualna, tożsamość seksualna nastolatków; ich przemiany w okresie dzieciństwa, dorastania, dorosłości).
- b) Bio-psycho-społeczne determinanty rozwoju seksualnego.
- 2. Znaczenie indywidualnych cech rozwoju dziecka / nastolatka dla biegu rozwoju seksualnego (z ćwiczeniami na przykładach rozwoju dzieci z chorobą przewlekłą, zaburzeniem rozwojowym, zmagającym się z destabilizacja sytuacji rodzinnej lub życiowej).
- 3. Rozwojowa ekspresja seksualna w okresie dzieciństwa i dorastania.
- 4. Funkcje i konsekwencje zachowań seksualnych oraz ich rozwojowe przemiany.
- 5. Norma seksuologiczna dla oceny zachowań dzieci i młodzieży (z ćwiczeniem na przykładach).
- 6. Rola osób dorosłych wobec seksualności dzieci i młodzieży.
- a) Specyfika pracy w obszarze seksualności dzieci i młodzieży (problemy tabu seksualnego i emocjonalnych reakcji na zagadnienia związane z seksualnością dzieci, rozbieżności modeli wychowania seksualnego, granic seksualnych w relacjach dorosły-dziecko).
- b) Interakcja dziecko/nastolatek – nauczyciel/wychowawca dotycząca zagadnień seksualności (z ćwiczeniami na przykładach dzieci w różnych okresach rozwojowych, będących w różnych relacjach z nauczycielem/wychowawcą).
Dzień 2.
- 1. Edukacja jako determinanta rozwoju seksualnego.
- a) Cele i założenia edukacji seksualnej.
- b) Miejsce edukacji wśród innych czynników rozwoju seksualnego.
- 2. Edukacja seksualna okresu wczesnego i średniego dzieciństwa.
- a) Rozwojowe potrzeby dzieci,
- b) formy edukacyjne realizowane w kontakcie z dziećmi przedszkolnymi. c) Współpraca z rodzicami / opiekunami dzieci w okresie przedszkolnym.
- d) Omówienie przykładów, ćwiczenia interakcji z małymi dziećmi.
- 3. Edukacja seksualna okresu późnego dzieciństwa.
- a) Rozwojowe potrzeby dziecka,
- b) formy edukacyjne realizowane w kontakcie z dziećmi w szkole.
- c) Rola współpracy z opiekunami / rodzicami.
- d) Omówienie przykładów, ćwiczenia interakcji ze starszymi dziećmi.
- 4. Edukacja seksualna okresu wczesnej adolescencji.
- a) Rozwojowe potrzeby młodzieży,
- b) formy edukacyjne realizowane w kontakcie z młodszą młodzieżą w szkole.
- c) Rola współpracy z opiekunami / rodzicami.
- d) Rola współpracy w gronie nauczycieli w szkole (wychowawca/yni, nauczycieli/ek przedmiotów / psycholog/a i pedagog/a szkolnej/go).
- e) Omówienie przykładów, ćwiczenia reagowania na sytuacje w klasie.
- 5. Podsumowanie – różnorodność form edukacji seksualnej dzieci i młodzieży.
- 6. Efektywność edukacji seksualnej i czynniki ją podnoszące.